Zondag 18 maart - Reisverslag uit Nkoranza, Ghana van Els - WaarBenJij.nu Zondag 18 maart - Reisverslag uit Nkoranza, Ghana van Els - WaarBenJij.nu

Zondag 18 maart

Blijf op de hoogte en volg Els

18 Maart 2018 | Ghana, Nkoranza

Lieve allemaal, een bescheiden zonnetje met windje maakt het aangenaam hier. Het is rustig om me heen omdat het merendeel in de open kerk zit nu. Schapen blaten, hanen kraaien en ezels balken.

Vorig weekend zijn we met z’n tweeën naar de Australische dame (Bib) in een tuc tuc ( max 3 personen maar dat kunnen er makkelijk 5 zijn hier) gereden. Het is een half uur rijden, we belandden volledig in de bush bush, in the middle of nowhere.

De kudde koeien stond ons op te wachten voor het huis. Ze woont hier alleen en heeft hulp van een Ghanese jongeman, die weer een vrouw heeft, een zus met baby, een broertje en oma.

Zij wonen in bijgebouwtjes een beetje afgelegen. Ze krijgen allemaal te eten en de jongen gaat naar school, daar zorgt Bib voor. 

We hebben heerlijke pompoensoep gegeten en onze wijn verorberd. Ze heeft de drie uur die we er waren voluit verteld over haar leven, hoe ze in Ghana terecht is gekomen etc. 

Naast het boerenbedrijf is ze editor (wetenschappelijk) en verdient daar haar geld mee dat ze weer uit geeft aan t boerenleven. 

Was de moeite waard en weer andere insight

Informatie. 

Ghana is sinds 1957 onafhankelijk trouwens. 

De Europeanen, Denen, Engelsen en Nederlanders hebben vanaf 1637 ongeveer in slaven gehandeld (oa voor Curacao en Suriname) met hulp van het eigen Ghanese volk, de Ashanti. Zij namen de slaven gevangen in ruil voor drank en geweren. Dit is wel heel kort door de bocht, sorry..

Bovendien was er goud te verhandelen, WIC

Nam aan dit alles deel.

Ik geloof niet dat de gemeenschap kinderen en jong volwassenen de historie kennen, 

Maar de caregivers die allemaal Ghanees zijn denk ik wel. Het lied Ghana Republic is in ieder geval alom bekend. 

Op de foto bijgevoegd zie je de kok die n soort oliebollen uitdeelt als aanvulling op de pap ‘

s ochtends. Deze bollen bestaan vooral uit een bonenmengsel en zijn zeer voedzaam. Iedereen vindt ze heerlijk. Er worden hier ook vissenkoppen gegeten, botjes van de kip eten ze helemaal op en koeienhuid. Enfin de Ghanese keuken is niet aan mij besteed..als wij koken is t behelpen met n tomatensoep, salade of n soort risotto. 

Zeer eenvoudig wel te verstaan.

Deze week verliep vrij rustig, behalve dat een van de buren een hele nacht de tv knetterhard had aan staan met harde stemmen. Dit was erg onrustig voor mij, de ramen van mijn kamer ‘grenzen’ aan haar veranda. De nacht erna leek het reportoire zich te herhalen, toen ben ik s avonds uit mijn bed gestapt en is de bewaker voor mij gaan waarschuwen dat de tv uit moest. Ze spreekt nl geen Engels. Opgelost!

Een van de jongens hier ligt in t ziekenhuis. Hij had een enorme bult, misschien wel 10 cm

op zijn rug waar hij veel last van had. Die is weggesneden. Hij is zwaar autistisch, maar

Er is dag en nacht iemand bij hem, een van de caregivers. Bovendien moet er van hier uit eten gebracht worden dat wordt gecombineerd met afwisseling van de wacht. Hopelijk komt hij binnenkort Weer ‘thuis’.

We hebben een avond een prachtig schouwspel gehad aan de hemel met heel mooi weerlicht zonder geluid. Wel 1,5 uur lang.

Leek wel theater.

Ik had bij special attention een van de meisjes een spiegeltje van mijn lipstick houder laten zien, dat was een ware ontdekking voor haar. 

Ze hield het spiegeltje tegen mijn gezicht aan en dacht er doorheen te kunnen kijken. 

Het leukste vond ze onze gezichten pal naast elkaar in t spiegeltje te zien. Dit tafereel herhaalde zich wel 10 keer, zo leuk.

Volgende week meer van t dagelijks bestaan hier, liefs Els


  • 18 Maart 2018 - 21:45

    Esther:

    Wat leuk dat spiegeltje! Kan me voorstellen dat dat leuk was :)
    Geniet nog van de laatste weken daar! xxx Esther

  • 20 Maart 2018 - 08:53

    AnnA:

    Goh Els, heel bijzonder zo je wekelijkse verslag te lezen. Je bent daar helemaal down to earth, alleen bezig met de mensen om je heen, zorgen dat er voedsel is aandacht is. Leuk die reactie van het meisje aan wie je het spiegeltje liet zien; schattig.

  • 20 Maart 2018 - 19:43

    Christa Pfeiler:

    Wat een prachtige foto's maak jij toch!
    En je beknopte verhalen spreken zeer tot de verbeelding!
    Ben benieuwd of/hoe je ervaringen in Ghana je kijk op het leven beïnvloeden.
    Misschien valt dat pas een hele tijd na je thuiskomst te zeggen...
    Hier vandaag een prachtig zonnig lentebegin (8'C).

  • 20 Maart 2018 - 23:38

    Nan:

    Lieve Els!
    Wat heb je toch ieder weekend veel te vertellen; echt geweldig leuk....
    En die roze ruitjesstof.. Door veel mensen gedragen, maar volkomen anders.
    Ben je niet bang, dat je hier niet meer went, na alles, wat je dáár meemaakt?
    En ben je niet nóg slanker geworden met je soep-salade-dieet??

    Nog 3 weekjes en je tijd daar zit er weer op.. Fijne weken nog, Els!! En blijf genieten...
    Heel veel liefs en een stevige omhelzing.. Nan

  • 21 Maart 2018 - 21:31

    INFO@JOHANDEUMENS.COM:

    Dag lieve Els,

    Voor het eerst (?) ben je in de bush bush beland, echter maar een half uurtje rijden.Toch lijkt me dat een boeiende tocht. Krekels die aanhoudend krekelen. ik verzin maar wat. En de koeien stonden je op te wachten. Maar een air van voortdurend wachten hebben deze dieren zo wie zo. in de Engelse taal is drie uur wel een lange zit. inclusief pompoensoep eten. ze kiest bewust voor het alleen zijn. maar is ze bang om alleen te zijn? Zo'n vragen fascineren me.

    welke wijn had je bij je? Geen Europese wijn vast en zeker. Maar was het Chanese wijn ? ik heb er geen idee van om welke tradities het gaat. Daar zit het bereiden van wijn zeker niet bij! De tuc tuc is een soort gemotoriseerd karretje, heb ik het goed?

    In de meeste gevallen ga je wandelen en dan is de cirkel om het terrein te verlaten niet groot. hebben ze er trouwens fietsen ? ik kan me dat niet herinneren. lokaal komt er een bus per dag aan. of zijn er meerdere bussen ? misschien heb ik teveel vragen gesteld die je beslist niet moet gaan antwoorden!! Overigens heb ik aan een ander prive-adres het bewerkte antwoord aan Krisztina gestuurd - de filmpemiere van 75 minuten -en de beginregels weggelaten. zo komt het beter over.

    het is wat fragmentarischer en .... tegen het einde komen de meeste vragen.veel liefs, johan







  • 24 Maart 2018 - 09:47

    Jtm De Vries:

    Hoi Els, heb met veel plezier jouw verslag gelezen!
    Bijzonder om dat mee te maken.Geniet er nog van, want als je terug
    bent zit je zo weer in het gewone leven!
    Liefs Jacqueline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Nkoranza

Mijn eerste reis

Els in Ghana

Recente Reisverslagen:

15 April 2018

15 april

03 April 2018

3 april 2018

01 April 2018

Zondag 1 april

25 Maart 2018

Zondag 25 maart

18 Maart 2018

Zondag 18 maart
Els

Mijn avontuur in Ghana

Actief sinds 05 Jan. 2018
Verslag gelezen: 363
Totaal aantal bezoekers 8268

Voorgaande reizen:

15 Januari 2018 - 15 Januari 2018

Mijn eerste reis

Landen bezocht: