Zaterdag 10 maart - Reisverslag uit Nkoranza, Ghana van Els - WaarBenJij.nu Zaterdag 10 maart - Reisverslag uit Nkoranza, Ghana van Els - WaarBenJij.nu

Zaterdag 10 maart

Blijf op de hoogte en volg Els

10 Maart 2018 | Ghana, Nkoranza

Lieve allemaal 

Het is alweer weekend, een bewolkte dag met zo nu en dan een zonnetje aan de hemel. Temperatuur is goed te doen vandaag.Het weer is nogal onvoorspelbaar de laatste tijd. 

Zo aan het eind van de middag horen we nogal eens gerommel, een vooraankondiging van onweer en vooral hevige hoosbuien. Het kan dan n paar uur behoorlijk te keer gaan zo dat het geluid van de regen alles overheersend is. 

Zo was het een deze avonden deze week ook. Helaas is mijn dak niet bestand tegen dergelijke buien en moet ik emmers in mijn kamer plaatsen om de lekkende druppels op te vangen. Het is nog een heel gepuzzel want

Zo langzamerhand bereidt de lekkage uit. 

Tegen elven leek het gestopt, maar dat was niet voor lange duur. Het begon weer zo hevig dat gedurende de nacht de hele stortbak van de wc in 10 cm water dreef tot mijn grote verrassing toen ik naar de wc ging.

Gelukkig was er eind volgende dag een loodgieter die het weer in orde heeft gebracht.

Redelijk snel voor hier. 

Dinsdag was het onafhankelijkheidsdag. Een ware feestdag voor Ghana en de kinderen bij ons. Na het ontbijt zou er al zingend gemarcheerd worden over ons terrein, begeleid door muziek. De kinderen waren al een week in de ban van de march die ze zouden lopen. 

Op school werd er geoefend en voor het eten bij ons ‘s avonds eveneens, iedereen die t wilde mocht laten zien hoe hij kon marcheren onder luid geklap van de toeschouwers. Immers marcheren is nog wel n dingetje voor veel kinderen. Maar iedereen doet mee op zijn manier en is helemaal enthousiast. Ik heb n videootje gemaakt om indruk te krijgen. 

Voor de rest van de dag was t n holiday program vooral veel samen doen op t veld of de speeltuin. Geen special attention voor ons obrini’s (blanken).

Op vrijdag zijn we al een paar keer met de kinderen om 16.00 uur t zwembad in gegaan, tot grote vreugde van hen natuurlijk. Een grote

Waterpartij met veel gespetter en gestoei.

Wij gaan met de kleding in het bad want blote benen is not done hier. Het went allemaal en maakt het plezier niet minder.

Morgen gaan we bij een Australische vrouw die hier ongeveer 10 jaar woont lunchen. We bestellen een tuc tuc die ons ernaar toe brengt. Ze heeft een eigen boerderij, ik ben heel benieuwd hoe dat is? Vandaar mijn verslag op zaterdag. Ik ben nu aan de wandel en stuur nog een foto vsn n jongetje op de fiets dat ik tegenkwam. 

Wordt vervolgd, veel liefs Els


  • 11 Maart 2018 - 14:48

    Nan:

    Lieve Els! Wat een verrassing.. Nu al een verslag van jou... Maar dat komt natuurlijk door jullie uitstapje zondag. Spannend hoor!! Want hoeveel gaan er eigenlijk mee met zo'n tuk-tuk?
    Gelukkig, dat die wateroverlast weer voorbij is.. Jij vertelt alles zo laconiek en gezellig, maar je beleeft wel héél wat in die 3 maanden. Toch is de stemming meestal super, dus het is ook wel heel dankbaar, wat je doet.. Ik wens je een heel fijn uitje met je club en verheug me al weer op je verhaal volgende zondag! Alle liefs Nan

  • 12 Maart 2018 - 02:52

    Christa Pfeiler:

    Lieve Els,

    Net (eindelijk) weer 3 verslagen gelezen, jeetje wat is er veel gebeurd!
    Kun je je gedachten over de gebeurtenissen met andere helpers delen of is daar geen tijd voor?
    Hoe veel helpers zijn er eigenlijk en uit welke landen komen zij?
    Door jouw verslagen en de foto's en filmpjes krijgen wij een levendig beeld van de situatie.
    En wat ik lees en op de foto's zie, heb je echt talent voor dit werk!
    Ik heb grote bewondering voor wat je doet!

    Hopelijk hebben de komende weken vooral fijne belevenissen voor jou in petto!

    Veel liefs, XX
    Christa

  • 13 Maart 2018 - 17:55

    TINEKE:

    Lieve obrini Els,

    ja soms moet je hier langer op de loodgieter wachten. gelukkig kan je weer droog naar de wc.
    Ben benieuwd naar je tocht in de tuc tuc. Vast een interessant mens, die Australische.
    En ik heb genoten van die video van de "march"! Was de onafhankelijkheids dag verder ook leuk ?
    Begrijpen de kinderen ook iets van de historie van onafhankelijkheid?
    Hier beginnen we over een paar dagen aan een mini-wintertje, terwijl de crocussen en sneeuwklokjes eigenlijk net hersteld zijn van de vrieskou. Tegen de tijd dat je weer in Nederland bent, zal het hopelijk echt voorjaar zijn. Vandaag zag ik héél kleine groene knopjes aan een struik hier!
    Kijk al weer uit naar je volgende verhaal,

    liefs van Tineke

  • 13 Maart 2018 - 19:13

    Johan Deumens:

    ha die lieve Els,

    Het watergekletter zindert nog na in onze belevenissen. dat moet een ware reeks van stortbuien zijn geweest. onder de wol kruipen is er dan niet bij; hozen en non eens hozen om maar enigszins de boel droog te houden. en later- het is no vroeg in de ochtend - kan je niet wachten om er een fixed man bij te halen. jeetje wat heb jij het druk! en Els is een ware verteller!!! Ik besef - in al routines dat ze je bij voorbaat veel zullen geen missen! el
    onafhankelijkheid, hoe lang is het geleden? .... en van wie en wat?
    de tweede Wereldoorlog hebben we slechts vijf jaar na de bevrijding en iedere keer weer en weer meegemaakt. Dan gingen we feestvieren en elkaar uitdossen. Bevrijdingspop, maar wel gratis. het ui je dak gaa
    dat is heden niet meer zo. maar in Chana zijn het nog ouderwetse voorbereidingen van acte, sociale en , het groepsidee, het gemeenschappelijke. De voorbereidingen zijn nog het leukst. Dan zijn onze kant en klaar, op productie gerichte popconcerten het meest passief.

    he gaat het met mezelf ? in al die 5-6 maanden moet ik onvermijdelijk heel assertief zijn en onophoudelijk veel trainen. daarom ga ik altijd lopen en redelijk lange tochten maken. ik voel dat ik no altijd vorderingen maak.
    Twee maart, mijn verjaardag, zijn opn het KNSM terrein op het KNSM-eiland een onverwacht diner geweest van 16 mensen die ieder op zijn eigen manier een persoonlijke band heeft, ondermeer Hans Aarsman. dat hebben we van zeven tot 10.15 een relaxed feest van gemaakt . een gelukkiger mens kun je niet maken. Witho heeft me in 10 minuten thuisgebracht.lie groet en tot snel,

    johan



  • 14 Maart 2018 - 22:04

    Margo Van Der Elzen:

    Dag Els,

    Wat een prachtige kleuren toch op die foto's en in je video's. En die stralende mensen, ondanks hun beperkingen.
    Het zal je veel voldoening geven denk ik, en dan is het lekkende dak hopelijk snel vergeten !
    Een mooie tijd nog .
    Liefs van mij en Willem.
    Margo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Nkoranza

Mijn eerste reis

Els in Ghana

Recente Reisverslagen:

15 April 2018

15 april

03 April 2018

3 april 2018

01 April 2018

Zondag 1 april

25 Maart 2018

Zondag 25 maart

18 Maart 2018

Zondag 18 maart
Els

Mijn avontuur in Ghana

Actief sinds 05 Jan. 2018
Verslag gelezen: 369
Totaal aantal bezoekers 8287

Voorgaande reizen:

15 Januari 2018 - 15 Januari 2018

Mijn eerste reis

Landen bezocht: